onsdag 23 mars 2011

Livet här borta

Sen senast har jag gjort följande:

1. Varit på en roller derbymatch. Det var hysteriskt. Det var trailer trash. Det var människor som skrek åt varandra à la Jerry Springer. Det var awesome. Jag var svettig och hysterisk av upphetsning.

2. Gått på bio på Red Vic, en kooperativägd biograf som drivs av några filmnördiga indiekids. Den har inte förändrats sen 70-talet, man får popcorn i träskålar. Innan bion sätter igång spelar de fin indiepopmusik och visar sen några trailers från filmer de rekommenderar, nya och gamla. Ingen reklam. Vi såg The Illusionist, senaste filmen från skaparen av Les Triplettes de Belleville, som bara råkar vara en av mina absoluta favoritfilmer. The Illusionist var väldigt vacker och vemodig, varje scen var en tavla.

3. Åkt på roadtrip med M utmed kusten ner till Carmel. Vi hyrde en cab, och körde top down stora delar av vägen fastän det ibland var så kallt att man tappade känseln i tårna och snoret rann. Det var det värt. Vi såg havsuttrar och sälar och sjukt fint landskap, och vi åt massor med god mat och träffade roliga människor. Carmel var däremot något av det läskigaste jag varit med om. Vi blev rekommenderade att åka dit för att det skulle vara "pittoreskt" och "romantiskt". Det var ett konstruerat himmelrike för välbärgade medelålders amerikaner, en liten tomteby bestående av dyra restauranger, gallerier med passande konst, antikaffärer och husmäklare. Allting var för tillrättalagt, för perfekt, och vi mumlade "Stepford wives" till varandra och kände oss illa till mods. Som att ondskan låg på lur, precis under ytan. Inget var på riktigt. Vi spenderade en natt på ett väldigt pittoreskt hotell, åt middag på en väldigt pittoresk restaurang som kostade en förmögenhet, och stack sen därifrån så snabbt vi kunde. Trots skräcken hade vi ändå skitkul, och jag fick äntligen se Red wood, uppe i en nationalpark i bergen på vägen hem. Att gå omkring bland de där gigantiska träden kändes som att gå in i en fantasy film så jag var överlycklig, och M väste "the ents are going to war".

Nu är vi tillbaka i San Francisco, M är ute i stan och fotar och köper rep (!) och jag sitter inne och jobbar med uppsatsen. Jag åker hem om en vecka, och det känns faktiskt ganska lagom. Solen skiner ute och jag önskar att jag kunde gå ut och leka, men jag måste påminna mig själv om att jag faktiskt inte är på semester, i alla fall inte idag.

Inga kommentarer: