söndag 6 mars 2011

Bikram yoga

Äntligen har jag fått testa bikram yoga! Har velat göra det sjukt länge, men i Sverige är det alltid så dyrt. Så icke fallet i San Francisco! Har nu betalat för en månad på Funky Door Yoga, och fick betala den enorma summan av 29 dollar. Det vill säga typ 180 spänn. Fantastiskt.

Bikram yoga är alltså yoga som utförs i 40 graders värme. Som att träna inne i en bastu. De första gångerna handlar det mest om att vänja sig vid hettan, och jag fick sätta mig ner flera gånger och fokusera på att andas för att det kändes som att jag skulle svimma. Det finns massor med info på nätet om alla medicinska fördelar med bikram yoga om man är intresserad.

Vi var i en rätt liten sal, och allt luktade svagt av svett. Inte på ett obehagligt sätt. Instruktören var en liten tunn kvinna som lyckades med att vara både militärisk och mjuk på samma gång. Många tränade i badkläder, och de som inte gjorde det var i alla fall så lättklädda som möjligt. Bredvid mig stod en kort skallig bög i t-shirt och speedos. Han kallade mig "sweetie" och vid ett tillfälle utropade han "I love you guys!". Vet inte exakt varför.

Man svettas kopiösa mängder, inte bara lite svettpärlor i pannan utan riktiga rännilar, det skvätter. När jag satt och vilade och tittade på de andra jobba så slog det mig att det faktiskt är rätt vackert med svettig hud, hur glansigt det är och hur vattnet rinner utmed kroppen. Efter passet fick jag i äkta amerikanskt manér en applåd för att jag hade klarat mitt första pass. Jag kan inte säga att första gången var njutbar, men det var en häftig upplevelse och ska bli kul att se hur det känns efter en månad!

Inga kommentarer: