söndag 11 september 2011

Micmacs

Jag vet inte varför jag har dröjt så länge med att se den, jag har ju varit peppad på den sen jag såg trailern för första gången. Jag är helt klart ett fan av Jean-Pierre Jeunet, men tycker hans senaste filmerna har varit alldeles för... gulliga. Visst, första gången jag såg Amelie de Montmartre så tyckte jag den var fantastisk, men den våg som har följt den är så tröttsam att jag mest vill kräkas på den nu. Alla dessa brudar som nu också vill vara verklighetsfrånvända och flickaktiga och sådär härligt retro och helt utan stake, oh my fucking god. En långvarig förlovning var ju inte mycket bättre den, största skillnaden var väl att nu haltade hon. Nej, jag har saknat hans gamla stil, skitigheten, de bullriga karaktärerna, steampunken (om än light). Jag är ju generellt sett rätt svag för steampunk, hela estetiken. Och det verkade som att Micmacs lovade lite mer av dem gamla stilen. Jag blev inte besviken. Gillar också att han har gått och blivit politisk. Se den, om du inte redan har gjort det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har sett "Delicatessen" (1991) antar/hoppas jag. :-)
Där har du både politik och "steampunkvibbar".

Constantin: sa...

Självklart, en av de bästa! Det är väl kanske den som Micmacs liknar mest? Både till utseende och story? Och du har rätt, jag borde kanske ha skrivit att han verkar ha _återgått_ till politiken.