onsdag 7 september 2011

Att ha henne här

Det är nåt visst med mammor. Vissa har en skitknepig och ofta krävande relation med sina mammor, men sen så har några av oss tur och har mammor som man kan sitta uppe halva natten och diskutera könsroller med. Jag har sån tur. Det har inte alltid varit så mellan oss, men nu när vi båda är vuxna så har vi på något sätt funnit varandra. Min mamma är liten, rund och lite av en tomboy. Hennes avsaknad av feminitet har gjort att jag och min syster ofta famlar i mörkret vad gäller konventionellt kvinnliga sociala koder och att vi fått experimentera oss fram vad gäller allt som har med utseende att göra. Med mycket varierat resultat... Med andra ord har hon varit en alldeles strålande kvinnlig förebild, och låtit oss odla vår galenskap i fred. Hon är på besök i några dagar, passar Sigge medan jag jobbar. När man alltid bor långt ifrån sina föräldrar, då är det något nästan hjärtknipande att komma hem till en lägenhet som luktar mamma (dvs kaffe).

Inga kommentarer: