söndag 1 april 2007

En lördag man borde ha varit ute.

Igår gjorde jag det jag hade lovat mig själv att jag aldrig skulle göra igen. Jag skrev Högskoleprovet. Det hade jag aldrig tänkt göra igen, eftersom det var så urbota tråkigt första gången jag gjorde det. Men man får ha i åtanke att jag då var 18 år och var ungefär lika fokuserad, på någonting över huvud taget, som.... ja som en klassisk artonåring helt enkelt. Nu är jag gammal och vis, och... tyckte fortfarande det var förbannat trist. Jag har hört rykten om att de ska börja med olika versioner, mer anpassade för vilken inriktning man har... det är ett förslag jag gillar. Jag är humanist, hur fan ska jag veta veta vad roten ur någonting är? Men det gick bra ändå, det kändes faktiskt som om jag skulle kunna höja mitt resultat från senast. Och på kuppen fick jag två nya vänner, och jag fick ett flin från en väldigt söt flata. Väldigt söt.

På kvällen drog jag ut med ett gäng killar från jobbet. Det är intressant att det finns killar runt min egen ålder som fortfarande tycker att utgång är lika med randig skjorta. Alla hade skjorta. Som en hel skjortarmé. Man såg inte männen för alla skjortor. Ehm. Nog om skjortorna. Vi hävde öl och de körde male bonding och delade med sig av sina värsta fyllehistorier, hö hö hö. Jag var trött och satt mest med min Kilkenny och stirrade ut i tomma luften. Sen drog vi till KB för att se The Sounds. Innan konserten var jag likgiltig inför det bandet. Sångerskan är snygg, annars vete fan. Efter konserten var jag grinig. Snacka om att sälja ett koncept. Samma gamla jävla låtar som körs om och om igen, och som de dessutom spelar EXAKT så som de har spelats in i studion. För mig utmärks en bra musiker genom hennes/hans förmåga att improvisera på scen. The Sounds improviserar inte. Alls. De säljer sitt koncept. Och så alla dessa små popflickor. Och grabbar med uppfällda kragar. Det är inte det att jag är elitistisk eller dumdryg. Det är det att jag är elitisktisk och dumdryg. Jag bondade lite med en av mina skjortor, han gillade det inte heller. Han ville ha Iron Maiden, jag ville ha Tom Waits. Han fick en lista med bra Tom Waits-låtar av mig, jag gillar att pracka på min musik på andra. Han fick dessa:
  • Hoist That Rag
  • Big In Japan
  • Soldier's Things
  • Don't Go Into That Barn
  • My Pony (den är ju söt)
  • Underground
  • Chocolate Jesus

Så, nu är även ni påprackade. Inte den ultimata listan, men det var de jag kom på just då. Ja och sen började skjortorna bli packade och jag kände mig överväldigad av all testosteron och smet iväg. Att hänga med bara killar kan vara väldigt kul, men igår ville jag mest gosa in mig mellan Amasonens väl tilltagna bröst och somna in.

4 kommentarer:

k. sa...

jag tycker också att the sounds är dåliga. Jag vill ha live artister som the hives som är grymma på scen. LÄnge sen jag lyssnade på de.. ska nog slänga på deras veni,vedi,vicious skiva.. (om jag har stavat fel så beror det på hur sjukt trött jag är!!)

Rim sa...

Haha, Big in Japan. Som jag älskar den låten! Men det kanske man kunde gissat...

KuriÅsa sa...

Russian dance är väl ändå den bästa Tom Waitslåten ever? Inte ens med på listan!

Constantin: sa...

Ozzy: Russian Dance borde ha varit med. Jag stångar pannan blodig i skrivbordet. Den borde ha varit med, hur kunde jag missa den? Å andra sidan finns det så många så många, att listan hade kunnat inkludera nästan samtliga ur hans produktion. En väldigt lång lista blir det...