onsdag 25 april 2007

Det är en evighetsmaskin

En vecka var hon borta. Under en vecka skickade vi så många kärlekskranka sms att man skulle kunna tro att vi var fjorton. Den veckan började jag ofta mina meningar med: "Ja det är som Mössan sa häromdagen...", eller "Mössan är faktiskt väldigt... (sätt in valfri positiv egenskap)". Jag räknade ner dagarna tills hennes återkomst, och det gjorde hon med, vi längtade efter Onsdagen.

Ja. Nu är onsdagen snart slut, och inget blev som vi trodde. Skillnaden märktes direkt, något stämde inte. Jag blev orolig. Mössan sa att hon känner sig "emotionellt avdomnad", att det kom som en överraskning för henne med. Att hon menar allt vad hon sa och skrev, men att hon nu känner sig tveksam. Fast jag är fruktansvärt fin. Jahaja jomensåatteh.

Jag känner mig naken. Jag står utan skyddslinor, för en gångs skull spelade jag inte på säkra kort utan vågade rucka lite på självständigheten. En annan liknelse: Jag hade släppt sargen och kasat ut mitt i ringen, med känslan av total trygghet som en stenhård hjälm på huvudet. Jag är inte dumpad, det är inte det. Jag vet inte vad jag är.

Jag sa till henne att gå. Jag är för tung för hennes närhet, alldeles nertyngd av all gråt som inte vill komma ut. Gamla vänner säger ofta att även om vi inte pratat på länge och allt har förändrats så kan man alltid lita på att mitt kärleksliv är lika rörigt som vanligt. Önskar jag kunde ringa upp dem nu och säga att jag har brutit det mönstret. Tji på mig. Fortsättning följer, det kan man också lita på.

3 kommentarer:

Rim sa...

Men det blir sa nar man ar ifran varandra ibland!

Nar jag traffade min pojkvan efter att vi inte setts pa ett tag var jag alltid emotionellt avdomnad. Det tog en dag, kanske tva innan jag var ovartygad om att han inte hade blivit utbytt med en alien under tiden jag inte traffat honom.

For ovrigt ar det ett skitbra satt att kolla att man inte bara ar ihop med nagon pa ren rutin. Man blir tvungen att verkligen kanna efter ordentligt nar man ses igen. Jag tror att det ar nyttigt att ifragasatta. Hall ut bara!

I know sa...

Usch så tråkigt. Att få höra just "Du är så fin... Men..." är fruktansvärt okul. =(

Constantin: sa...

Rim: Som vanligt slår du huvudet på spiken!

i know: Än så länge har inte uttalandet följts av ett "men". Time will tell.