torsdag 5 april 2007

Ett ägg kommer lastat med 10 000 olika teorier

Jag har tagit paus från livet, åkt hem till föräldrarna för att fira påsk. Jag och syrran ligger med mensvärk i varsin fåtölj, med varsin vetekudde draperad över mellangärdet som ett kyskhetsbälte, och äter nötter och tittar på Rosa Pantern. "If I had ten men like Inspector Closeau, I could take over the world."

För övrigt ringde Amasonen till mig i förrgår. Hon sa att hon "måste att komma över". Jag frågade förvirrat om hon hade glömt något, eftersom hon använde ordet "måste". Hon upprepade samma fras, gravallvarlig, så jag sa "jaha ja, kom du". Började i väntan på henne att städa hela lägenheten. Det är en dålig vana jag har, att börja städa när jag grubblar eller är nervös. Det kan helt enkelt inte vara nyttigt. I mitt huvud gick jag igenom olika scenario, jag var helt säker på att hon ville avbryta alltihop. Vad kunde det annars vara? Nej, hon skulle komma hit, säga "tack, men nej tack", och gå igen. Var hon ihop med sitt ex igen? Hade jag gjort något dumt? Hade hon träffat någon ny? Hade jag avslöjat min ambivalens i sömnen? Tyckte hon jag var ful/dum/otrevlig/tråkig? Hade jag begått nåt ödesdigert misstag utan att inse det? Jag var förvirrad, men ställde in mig på att vara jävligt cool. (yeah right) Jag menar, jag hade ju själv tänkt tanken, eller hur? Det var trots allt bäst så. När man tänker efter så gjorde hon oss båda en tjänst. Det här var något bra, helt klart. Den här "romansen" skulle ju inte leda oss någonstans ändå. Och då var det ju bra att HON fick avsluta det den här gången. När jag hade hunnit städa sovrummet och hallen var hon på plats. Hon pladdrade på om vardagssaker och verkade inte alls så allvarlig som hon var på telefon. Jag avvaktade. Så tog hon fram en liten påse som hon hade med sig, och drar upp ett grönskimrande påskägg. Hon kom förbi för att ge mig ett påskägg. Nothing more, nothing less. Ett påskägg, fyllt med mörk choklad. Jag drog med henne in i mitt skinande rena sovrum och hånglade upp henne en stund. Sen skyndade hon iväg till flygplatsen, och jag och kombon hade en fin stund där vi roade oss kungligt på min bekostnad.

Glad Påsk allihop!

Inga kommentarer: