torsdag 25 augusti 2011

Please don't try this at home

Alltså jag har en fråga om vikt. Jag vägde mig för ett tag sen. Det gör jag normalt aldrig, av princip. Vågar är ondskefulla prylar som får folk att må dåligt genom att visa upp siffror som inte behöver betyda ett skit. Jag brukar klämma lite på mig själv när jag undrar om jag har gått upp i vikt. Eller så behöver jag inte ens göra det, för visst känner man det oftast på sig? När jag ser ut som en muffin, ja då behöver jag ingen våg. I alla fall, jag vägde mig för att jag sen skulle väga mig igen med Sigge i famnen för att se hur mycket han har växt (han väger nu 8 kg, för den som undrade). Nu har jag inte ätit något på två dagar och haft dunderdiarré. Folk säger ju att de rasar i vikt när sånt händer, så jag blev nyfiken och ställde mig på vågen. Den visade att jag hade gått ner 3 kg. På två dagar? Det känns orimligt. Kan man verkligen gå ner 3 kg på två dagar eller är vår våg fucked up?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, men det tror jag, om man tänker på att en massa vätska i kroppen försvinner, så det är ju inte tre kilo fett, men ändå säkert tre kilo av allt som du brukar ha i dig, liksom :)

Anonym sa...

Helt möjligt. Vad som händer när du har diarré är att du blir uttorkad och alltså försvinner ditt vatten som du vanligtvis samlar på dig. Om du dessutom inte har ätit något så är det säkert ett kilo av bara det. Det är därför det funkar att gå ner tre kilo före midsommar (som Aftonbladet alltid kör med en vecka innan). Det är ju bara att detoxa sig så kroppen slutar upp att binda vatten ett tag. Men så fort du börjar äta samlar kroppen upp det igen. Det är för övrigt kolhydraterna (brödet, pastan etc) som gör att du binder så mycket vatten.

Anonym sa...

Av egen erfarenhet är det nemas problemas att gå ned 2kg vid magsjuka eller extrem diarré. Been there!
Rätt och mest logiskt väl om du får ur dig (mycket) mindre än vad du stoppar i dig? Kroppen tar väl först av kolhydratlagren när den ej får i sig andra födoämnen än de sparade...

Äsch. Jag är ingen dietist;)¨
J

Constantin: sa...

Tack för alla kloka svar! Jag känner mig lugnad. Vatten kan man ju överleva att bli av med ett litet tag...