söndag 28 augusti 2011

Att undvika galenskap

Jag tror inte att jag är typen som man oroar sig för. Jag är ganska stadig, jag fixar biffen. Så när andra människor plötsligt oroar sig för mig, då börjar jag också oroa mig.

Jag är fysiskt frisk igen, men jag vete fan om inte min hjärna är på väg åt fel håll. Stressnivån är orimligt hög. Jag måste backa, strukturera, beta av, men inte försöka beta av allting på en och samma gång. Andas, men kunna vara produktiv. Alla ger rådet att jag måste "ta mig tid", och jag hade också gett mig själv det rådet om jag inte var insatt i situationen, för då hade jag insett att det inte finns någon tid att ta av just nu. Jag behöver veta hur jag ska kunna jobba häcken av mig den kommande månaden utan att gå under. Det handlar om en månad, då jag måste p r e s t e r a. En ynka månad till. Sen ska jag vila. Sen ska jag boka in en semester. Jag ska läsa böcker, åka till stugan och plocka svamp. Sen ska jag sluta med det här jag håller på med nu. Sen. Men nu måste jag fixa det här. Med hjärnan i behåll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns två svar här.

1.) Ja, du klarar det. Fokusera på att det är tidsbegränsat, ha det som ett mantra. En månad. Sen vila. Bara nu. Bättre sen. Det kommer gå över. Och ta många små andningspauser. Sluta känna ångest över de saker som du måste lägga åt sidan för ett tag - förhållandet? vännerna? städningen? Och inse att det inte är ett varaktigt tillstånd.

Eller.

2.) Nej, tyvärr kan man inte stänga av sig själv och bara bestämma sig för att inte gå in i väggen. Lyssna på kroppen signaler I TID, för om kroppen säger nej tillräckligt länge utan att du lyssnar så kommer den helt sonika att stänga av sig och då är den svåååååår att reparera (eeeh, detta vet ju du, du jobbar med sånt).

Känn efter vilket det är. Går det att köra månaden ut utan att du tar skada i långa loppet så går det med lite god vilja och många mantran. Om det är på gränsen så är det inte värt det.

/Snusförnuftig tant

Constantin: sa...

Tack Poopen. Bra skrivet, kloka ord. Ska begrunda detta.