fredag 19 augusti 2011

Dykedude no 1

Jag har en man i mitt liv.

Han är liten, ettrig, häcklar flator och flatkulturer, samtidigt som han är den största flatan av dem alla. Förutom att han sen många år lever i ett öppet förhållande som fungerar, det känns inte särskilt flatigt. Men han dricker sitt te, kysser sin katt, köper sina ekologiska kläder och lyssnar på sin Heather Nova. Och han överanalyserar sina relationer. Han har dock aldrig passat in i några av de flatkretsar jag befunnit mig i. Han är över huvud taget svår att passa in någonstans. Han gillar rätt få människor, och det är långt ifrån alla som gillar honom. Alla mina ex har hållt sitt avstånd till honom, förutom Fransyskan som älskade honom som en hundvalp, som hon gjorde (kanske gör fortfarande?) med alla människor. Han är lättstött, har kort stubin, han är bitsk och alldeles för ärlig. Han är en kultursnobb och elitist. Min kärlek till honom är motsträvig. Jag gillar honom inte alltid, och han gör mig ofta irriterad. Alla hans relationer är komplicerade, och det vet han. Hans räddning är hans stora självinsikt.

Han är fruktansvärt lojal. Han är snubben du ringer när livet skaver. Han är den som dyker upp en halvtimme senare med en vinare under armen, beredd att prata hela natten. Han har hjälpt mig att flytta så många gånger att jag inte ens kan räkna dem. Jag minns särskilt den gången då det bara var han och jag, regnet vräkte ner och jag hade influensa. Vi hade, märkligt nog, jättekul. Jag har aldrig träffat någon som är så bra på presenter som han. Han tänker ut presenter ibland flera år i förväg, och de är alltid personliga och får mottagaren att känna sig älskad och speciell. Han klipper mitt hår. Han dömer mig aldrig, inte ens när jag är som mest omoralisk, och det är en väldig lättnad. Han minns allt vi någonsin har pratat om. Vi delar en förkärlek för formuleringar och han är så rapp i käften att han kan få mig att gråta av skratt. Han är killen som ringer upp och säger:
"Imorgon kväll kommer vi hem till dig och lagar mat. Sen går du på bio med min man och ser Harry Potter medan jag vaktar ditt kräk. Så här kan vi ju inte ha det."


Inga kommentarer: