måndag 18 augusti 2008

Mrs M

Igår träffade jag M:s mamma för första gången. Hennes halvdöva skitstöriga tant till rumskamrat på sjukhuset öppnade toalettdörren och brölade "Jag är så kissig!" (på bred skånska), och där stod hon halvnaken, i full färd med att klä på sig. En själv är ju van att se nakna kvinnfolk i alla möjliga situationer, men mamman var ytterst generad.
"Jahaja, det var ju också ett sätt att bli introducerad på", mumlade hon när hon kom ut.
"He he", sa jag i brist på klatschig kommentar.

Sen körde vi hem henne, och hon ursäktade sig för sin stökiga lägenhet som var mer städad än min egen någonsin har varit. Eller nej, det var lögn. Jag bor ju ihop med Amasonen. Hon är pedant och torkar ibland av vårt golv med hushållspapper. Men i mitt rum härjar kaos. Vilket egentligen är att föredra, för när jag väl städar så städar jag undan precis allt, och jag har så få möbler i mitt sovrum att det då ser ut som en munkcell. M:s mamma mår förresten bra, men de har inte hittat felet än. Det är i alla fall inte hjärtat, det är bra.

I väntan på att hämta M:s mamma så gjorde vi en social studie och begav oss till ett stort köpcentrum. Man ser tydligt vilka som spenderar varje söndag där, som vet precis var toaletterna och bankomaterna är placerade. Av princip hatar jag köpcentrum. Folk som hasar hålögt omkring med sina snoriga och skräniga barn i stora luftkonditionerade korridorer och äter flottig skräpmat. Det är som en icke-tillvaro, det kan vara krig utanför dörrarna men inne i den enorma byggnaden är Rix FM allt man hör. Brrrr. Ändå var vi där, och hade faktiskt väldigt kul. Och shoppade gjorde vi, särskilt M. Han blir lite mer metrosexuell för varje dag, och det är faktiskt helt utan min inblandning.

Inga kommentarer: