onsdag 18 juli 2007

Är du clutch?

Det är ju verkligen inte så att det finns för många fack i den lesbiska sfären, så därför gör jag nu (med hjälp av en av mina män) en insats och lämnar in följande bidrag: CLUTCH! Uttalas som butch... ja, fast clutch då. Icke att förväxla med det redan existerande engelska ordet. Det är en sammansättning av classy och butch. Clutch. Låter lite som när man tappar nåt riktigt smaskigt i marken, men det är alltså inte alls det som det handlar om, utan en viss klädstil/livsstil. Som både jag och nämnde man fantiserar om, fastän hans version har snopp. En clutch är prydlig, och något av en dandy. Gillar kritstrecksrandigt, ses gärna med en liten klockkedja dinglande ur västfickan. Min version är av någon anledning mörk, men min mans version är utan tvekan rågblond. Clutchen har välputsade skor, men är inte pedant. Doftar svagt av rakvatten. Ser ut att vara tagen direkt ur en roman av Sarah Waters, förslagsvis Kay i The Nightwatch. En clutch gör gärna klassiskt manliga saker, som att meka med bilar, men alltid med stil. Jag tänker uppkavlade skjortärmar och hängslen hängande från byxlinningen. Brylkräm. Klackringar. Kör alltså helt med en romantisk retrostil à la 40-tal. Jag tänker mig henne något äldre, åldern på min mans version kan möjligtvis vara något yngre. Hen är självklart en gentleman, men eftersom hen är så medveten om sin snygghet är hen också olyckligtvis något av en player. Skryter dock aldrig om sina bravader, och behandlar sina sängkamrater med respekt och ömhet. Är tyvärr inte mycket av flickväns-/pojkvänsmaterial. Karaktärsdrag och kläddetaljer skulle kunna beskrivas i en evighet, men det här är alltså ramen. Jag vill träffa henom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, ord är kul. Jag skulle lätt attraheras av en "clutch"...

Man skulle kanske kunna tänka sig att "Shane" om 10-15 år är clutch?

Anonym sa...

Shane är ju alltid Shane, henne kan man väl tänka sig lika väl nu som om 10-15 år. :P Men clutch? Då skulle hon ju tvingas lägga ner hela den där rockstilen, och vore inte det sorgligt? Min ihopfantiserade clutch är dessutom bra mycket bastantare än den flicksnärtan någonsin kommer bli. Men det är ett bra tänk. Hon klär ju trots allt i slips.