måndag 17 september 2012

Högtidlighet och muspiss

I lördags mötte vi alltså upp med Tatueraren och hennes snubbe vid rådhuset i Malmö, och så genomförde vi ett hastigt och lustigt dubbelbröllop i deras foajé. Vi var varandras vittnen, och vigselförrättaren, en satt liten madam i dräkt och knallrosa läppstift, tyckte nog att det kändes lite märkligt att läsa upp exakt samma text för exakt samma människor två gånger i rad, och hon tyckte nog att vi var lite respektlösa i vår brist på allvar och finkläder. Efteråt fick vi såpbubblor blåsta på våra fötter av en kort fyraårig vän som var med. Tatueraren hasade omkring i en dimma av snor och jag mådde illa, så vi gjorde processen kort och gick direkt och åt sushi. Eller inte jag då, eftersom sushi är en styggelse, men jag fick mig en fin grillad laxbit med pakchoi och teriyakisås, and all was well in the world. Som ni förstår var alltihop väldigt högtidligt och romantiskt. Efteråt åkte vi till några vänner och målade om ett vardagsrum.

I går åkte vi ut till stugan för första gången sen i juli. Jag var helt övertygad om att det stank muspiss på övervåningen, så starkt att ögonen tårades. M sa att det inte var så, och jag accepterar att mitt luktsinne just nu är helt fucked. Vi plockade äpplen och rodde över sjön och Sigge kamikazebadade direkt från båten. Vi var lite tidiga till vårt vanliga svampställe, men om några veckor kommer där krylla av trattkantareller, vi såg deras små huvuden kika upp ur mossan. Det var vindstilla, sjön låg spegelblank, bokträden hade börjat gulna i kanterna. Jag har sagt det förr: inget slår hösten, särskilt inte ute vid stugan. En timme där ute är som en terminslång kurs i mindfulness.

Inga kommentarer: