tisdag 4 september 2012

Gravidböcker

En ny aspekt av att vara ett queer som lever i en heterorelation har dykt upp i och med att jag är på tjocken. En vän lånade ut ett helt gäng "du ska bli mamma"-böcker till mig, och jag har börjat bläddra i dem. Just nu läser jag den här. Jag har bara hunnit några kapitel och den är väl lite smårolig, men jag har två problem med den än så länge.
1. Den är skriven utifrån förutsättningen att den blivande mamman inte är ensamstående.
2. Den är skriven utifrån förutsättningen att partnern är en man.
3. Den är skriven utifrån förutsättningen att mannen är heteronormativ.
Och jag menar inte att alla böcker i hela världen måste vara PK och inkludera precis ALLA konstellationer, men jag har svårt att relatera till det här. Var ska jag hitta litteratur som passar mig? Visst finns det böcker som vänder sig till regnbågsfamiljer, men de utgår ju å andra sidan från att föräldrarna är samkönade. Jag och M faller mellan stolarna. Killkompisarna var för första gången på öppen förskola för regnbågsfamiljer för några veckor sen, och jag funderar på hur jag och M egentligen ska förhålla oss till sånt när/om vår knodd kommer ut. Visst, man kan hävda att det finns ju både ett B och ett Q i hbtq, men i verkligheten står vi på de priviligerades sida, vi tillhör normen. Vad har vi egentligen gemensamt med de föräldrarna? Vi kämpade varken med insemination eller adoption, i mötet med sjukvården kommer vi inte behöva slåss för vårt existensberättigande och vi behöver inte rättfärdiga oss för homofobisk personal. Osv osv. Det som jag tänker att samkönade föräldrar kan behöva träffas och prata av sig om... det kommer inte vi att uppleva. Och det är såklart ingen katastrof ("åh nej, jag är priviligerad och kommer därför ha det för lätt, stackars mig")... jag tror det framför allt är litteraturen som stör mig. Någon som har ett bra tips?

Inga kommentarer: