onsdag 5 september 2012

Allting på en gång

Illamåendet eskalerar för varje dag. Har inte spytt än, men bussen på morgonen, fullproppad med människor, har blivit... en utmaning. Och tröttheten ska vi inte tala om. I går kom jag hem från jobbet och hasade direkt in till soffan och somnade. Sov i två timmar, vaknade av att M satt bredvid och tittade nyfiket på mina bröst. De har tydligen blivit större. Det är väl okej, bara de krymper sen igen. Tack.

Jag står i spegeln och klämmer på magen. Den där lilla bulan, är den fett eller är den en begynnande gravidmage? Det är nog fett. Men jag vill att det ska synas. Om inte annat så för att göra det mer "på riktigt". Mitt i den fysiska misären är det så spännande, inte för att jag dör av längtan efter föräldraskapet, utan för att min kropp och jag gör något vi aldrig har gjort förut. I princip varenda cell i hela min kropp beter sig annorlunda nu, hela min varelse handlar helt plötsligt om något annat. Det är så... radikalt.

Det är sjukt dåligt timing att jag kommer vara gravid på vårt stora feta skånska bröllop i helgen. Jag som hade planerat tequila rejs. Jag som skulle dricka mig fånig på bubbel. Jag som skulle röka cigarr! Nu planerar jag istället strategier för att lyckas hålla mig vaken genom middagen. Förhoppningsvis blir jag hög på eufori och studsar mig igenom helgen som en bumbibjörn. Det kan funka. Alla de bästa kommer ju! En hel helg. Känns enormt lyxigt, och även om det är stressigt nu med allt som vi självklart fixar med i sista minuten (framförhållning, vad ska man med det till?), så ska det bli så otroligt kul när vi väl är där.

Nu är jag i vecka 10. Den här veckan kan man börja kalla embryot för foster. Vi provar:

Jävla helvetes sadistiska kukfoster.

Ja det gick ju bra.

2 kommentarer:

LePoop sa...

Alltså... här är man borta några dagar och så går du och blir GRAVID. =) Man får gratulera.

1. Tröttheten är FÖRLAMANDE men går som tur är över. Det är det jag saknar minst, och då hade jag även foglossning, svamp i underlivet, ischias och halsbränna rätt länge. LYCKA TILL!

2. Nej. Det finns knappt några vettiga böcker. Och vänta bara tills ni får information från MVC. Eller ni kanske är lite mer utvecklade i södra delen av sverige men här blev vi bombade med foldrar om hur mamman ska amma och pappan "sköta markarbetet". Kräktes och dog en miljon gånger. Vi struntade till och med i föräldragruppen eftersom jag höll på att avlida av heternormativitet. Och när jag försökte prata om det där med att den ena partnern blir så utanför om den andra ammar så möttes jag av tystnad. Man bah... okeeeeej? Tråkigt. Men det jag lärt mig är att man får skapa sina egna regler.

Constantin: sa...

Tack! Lite oroväckande det du berättar om mvc, men det känns ändå tryggt att veta att det är okej att vända skiten ryggen om det står en upp i halsen för mycket. :)