tisdag 11 oktober 2011

Nomaden klurar

Jag är dålig på att stanna på ett och samma ställe någon längre tid. Jävla rastlösheten. Jag slår gärna rot, men bara lite lagom. Det är ju ändå en förbättring från tidigare år, då jag knappt ville packa upp, och definitivt inte köpa några tunga möbler. Helst inga möbler alls, blir så mycket lättare att dra då. Men nu har jag faktiskt bott i Lund i några år, till och med i samma lägenhet. Det är M:s fel, han har dålig inverkan på mig. Gör mig lugn och sånt skit. Han har ju mer eller mindre bott i samma stad hela sitt liv, och varit nöjd med det. Därför är det mer än lite förvånande att det nu är M som pratar om att flytta till Malmö. Jag pratar också om det, men det var helt klart han som tog upp det först. Nu surfar vi Hemnet. Alltså, inte nog med att vi planerar en flytt, utan vi funderar dessutom på att köpa. Eventuellt. Snacka om att binda upp sig. Läskigt.

Var ska man då bo i Malmö? Jag kan tänka mig de här områdena: Rörsjöstaden, Karlskronaplan/Nobeltorget, Slussen (kanske), Slottsstaden (eventuellt). Men helst av allt skulle jag nog vilja bo vid S:t Knut. Har alltid gillat det området, bra läge liksom.

Vårt största problem är att vi inte vill byta ner oss. Vi inser mer och mer vilket fynd vår lägenhet är, och att en likvärdig lägenhet i Malmö skulle ruinera oss. Hur mycket är man egentligen villig att betala för fiskbensparkett? Har vi månne definierat tisdagens ultimata i-landsproblem?

Inga kommentarer: