torsdag 6 mars 2008

Flatmat

Två dykedudes hävdar detta:
  • Flator har inte gröna fingrar. Har de växter, så är det något i kaktussläktet. Resten ser ut som plockepinn efter en vecka i en flatas vård.
  • Flator kan inte laga mat.

Det här har jag verkligen hängt upp mig på. Jag försvarade mig mot det första påståendet med att påpeka att jag har en helt gigantisk orchidé, varav jag fick svaret att orchidén är den nya kaktusen och dessutom blommar mitt exemplar nästan aldrig. Det andra påståendet gör mig faktiskt lite provocerad, särskilt när jag bjudit dessa dykedudes på middag ett flertal gånger OCH DE HAR SAGT ATT DET VAR GOTT. Jag vet kanske inte hur man gör en fluffig sufflé, men jag gör en vitvinsrisotto som sparkar elefantarsle. Men flator är väl som brudar i allmänhet, en del är matintresserade, andra inte. Ta till exempel Fransyskan, som skulle bjuda mig på mat för första gången när vi precis hade blivit ihop. Jag serverades nudlar med kryddpåse. Och ett glas vatten. Fick mig att känna mig speciell kan jag lova!

Alltså, om man sätter tjejer i allmänhet i jämförelse med bögar i synnerhet, så ja, kanske är vi ofta sämre på växter och mat. I mycket generella drag. Sen funderar jag vidare. Finns det nån klassisk flatig mat? Jag tänker mig att det skulle vara vegetariskt. Men i övrigt? Hemma hos oss blir det mycket bladspenat, matvete och kräm fräsch. Jag vet inte, jag funderar vidare. Har ni någon input, bidra gärna.

4 kommentarer:

Femininum sa...

Jag skulle nästan tippa på att varje flata kan göra minst tre olika linssoppor utan kokbok..

Anonym sa...

Bah! Jag är grym både på att laga mat och att ta hand om växter. Och vegetariskt blir det garanterat inte heller om jag får välja. Haha!

Constantin: sa...

femininum: Tippa inte. Jag tror inte jag har ett endaste recept på linssoppa. Men gott är det!

mizaru: Får jag låna dig då en stund, och visa upp dig för grabbarna? :)

Anonym sa...

Jomenvisst får du det. =)

Förresten så kan jag inga recept på linssoppa. Inga soppor alls för den delen. Ha!