fredag 29 juli 2011

Ett stilla regn, en snarkande hund

I dag blir det inte nån av de djuplodande omvärldsanalyser som jag brukar skriva (humor! HA!) utan bara en slags ögonblicksbild:

Jag sitter vid matsalsbordet och försöker fokusera på uppsatsen. På golvet ligger hundleksaker utströdda. Ute regnar det, och jag lyssnar på det här. Jag har på mig mörkblå leggings, ett stort linne med en falk på, och över det en gammal nopprig brun kofta. Under bordet ligger Sigge och sover. Han har lagt sitt lurviga lilla huvud ovanpå min fot, och jag känner hur hans käke rör sig när han drömmer. Jag funderar på om jag ska byta hårfärg. Jag är nyklippt och mitt återuppstådda hår står åt alla håll som på en galen vetenskapsman som lekt med en trasig locktång. Det luktar stekt ägg och hundben och jag har som vanligt ont i ryggen. Känsloläget är neutralt med en underton av oro. Och i morgon ska jag på ännu ett bröllop.

Inga kommentarer: