måndag 18 juli 2011

Ångest i hemmet

Jag tar tillbaka allt jag skrev om att vi börjar hitta en balans. Fuck balans. Istället kör vi med en valp som är ett monster inomhus. Är han vaken och inne, då kan man välja mellan två eggande aktiviteter: Få hud och kläder sönderbitna, eller få trumhinnorna spräckta av hundskall. Eller nej, det var ju en överdrift. När han precis har vaknat så är han gosig i nästan en minut innan helvetet bryter loss igen. Resultatet har blivit att vi försöker aktivera honom så mycket som möjligt ute (där han fungerar utmärkt), så han ska sova när vi är inne. Men samtidigt göra det lite lagom så han inte ska bli överaktiv. Herregud, folk säger till oss att njuta av valptiden, och jag tänker "när fan är det tänkt att det ska bli njutbart?".

Till saken hör att jag verkligen avskyr hundskall. På riktigt hatar. Så varje gång han sätter igång så vill jag bara ge honom shaken baby syndrome. Men nej. Lugn och sansad. "Man ska ignorera", säger alla. Visst, det går säkert strålande om man sitter ute i en gård på landet. Vi bor i hyreslägenhet. Och det blir bara värre.

Vi har ingenting att ta till för att disciplinera honom. Hårda tag och ord eggar honom bara, han är för tuff för att bli kuvad. Ignorera kan vi inte alltid göra, som sagt. Jag läste någonstans att man kunde prova vattenspruta. Ja tjena. Han skiter fullständigt i om han blir blöt i nyllet och han gillar uppmärksamheten. Enda sättet att få tyst på honom i dagsläget är att ge honom den uppmärksamheten han vill ha. Och så har han vunnit, och gör om det igen. Och igen.

Fan det här är inte kul. Vi behöver börja den där valpkursen NU, för just nu är jag inte särskilt förtjust i min valp.

1 kommentar:

camilla sa...

usch, det är jättesvårt när de blir skälliga. Har sj en pudel som kör samma trick när han får långtråkigt. Det som har hjälpt bäst är att ignorera, men när man inte kan göra det brukar jag köra på ligg.
Gå bort från stället han skäller o ha ett ställe där han får ligga tills han har lugnat ner sig typ.
Annars har jag inte kommit på ngra bra trick :/