måndag 9 november 2009

Jag modebloggar

Det var nån som läser min blogg som sa att jag överanalyserar allting hela tiden, och det lät ju fan sjukt långtråkigt att vara en sån... Så för att bevisa för mig själv (och eventuella läsare) att jag inte alls är så grubblig eller i alla fall inte så ofta eller i alla fall inte hela tiden, så är det i dag dags för: Modebloggande. Det känns sjuk ute, men där är mina tankar i dag.

Jag har fått en hangup på det androgyna. Det avskalade. Jag är mycket less på det puffiga söta och färgglada. Jag vill ha svart, grått, brunt, marinblått. Jag vill ha rejäla gamla mckängor och en strikt svart vinterrock med ståkrage. Inga krusiduller. Och det har jag köpit, ja det har jag minsann. Men jag vill ha mer. Jag vill ha kroppsnära men inte figursytt, jag vill ha kraglösa skjortor, jag vill ha slitstarka rejäla material som är vackra i sig själva, jag vill ha välskräddat. Jag vill ha herrsmycken. Jag vill ha ett fickur, inte att hänga runt halsen utan att ha i västfickan, med tillhörande kedja. Jag vill ha retro, à la 30-tal. Det raka, okonstlade. Uppkavlade ärmar och välputsade skor. Jag vill behålla mitt långa hår men klippa det ännu mer asymmetriskt. Framför allt har jag för första gången reflekterat över det, och insett det, att jag har en kroppsform som ofta passar sig bättre i herrkläder. Jag har köpt herrkläder förut och alltid förundrats, men aldrig kommit till någon egentlig insikt. Jag vill blanda mer. Jag har ingen önskan om att bli butch. Jag kommer aldrig vara butch, det är inte jag. Men som alltid, är det inte just kontrasterna man vill åt? Är det inte där det blir intressant?


2 kommentarer:

Carolina sa...

men du, bara for man gar i herrklader betyder d ju inte att man e butch. Marlene Dietrich t.ex e val sa kvinnlig som de gar att bli. O likasa Katharine Hepburn. O dom e ju tva av de vackraste kvinnorna som finns!

Ja tycker att butch e mer ett slags tankesatt och en identitetsform an en kladstil,aven om d saklart kan vara det oxo.

Constantin: sa...

Abso-fucking-lutely! :D
Var inte mycket av deras dragningskraft just... kontrasterna?
Om det lät som att jag hårddrog det, så var det inte alls min mening, tvärtom.