tisdag 18 januari 2011

Bra skit

Jag kom på en grej som jag bara måste skriva om. Som kanske har framkommit så är jag ingen tv-människa. TV är inte min vän. Därmed inte sagt att jag inte spenderar mycket tid fram en skärm. Jag älskar film, och det finns fan inget roligare än när man får nys om nån lovande serie, laddar ner första säsongen, och ÄLSKAR. Det hände mig för några veckor sen, och den här serien har gått på svensk tv så om ni är tv-tittare så känner ni säkert redan till den. Fuck it, jag tänker göra reklam för den ändå.

Serien heter "United States of Tara" och är skriven av Diablo Cody, som är geniet bakom Juno. Den tredje säsongen släpps i mars. Den handlar om Tara, som spelas av den underbart begåvade Toni Collette, som efter ett trauma i unga år har utvecklat multipla personligheter. När serien börjar har hon tre alteregon: Buck (en machoman, som i Taras kropp förstås framstår som största butchflatan i stan), Alice (en hemmafru à la 50-tal) och T (en tonårsbrud). Hon lever med sin man och sina två tonårsbarn, och försöker att hålla ihop sitt liv. Det här är inte så tramsigt som det kan låta. Serien är välskriven, med en svart humor och ett surrealistiskt allvar som jag verkligen gillar. Och Taras son är det sötaste porträttet av en sökande tonårsbög som jag sett på länge.

Inga kommentarer: