onsdag 30 september 2009

Praktiska spörsmål

Jag och M har en väldigt fin lägenhet. Det får jag säga, för jag har inte gjort ett skit för att förtjäna den. Den är inte ens särskilt dyr. Den har eldstad, fiskbensparkett, skjutdörrar, stor balkong, the works. Den är en dröm för kulturhussuktare som jag. Synd då bara att den oftast ser ut som skit. Vi är hemma och vänder, tömmer våra väskor, skapar lite disk, skitar ned badrummet, och drar igen. Flugor lägger ägg i något i köket så vi har dem överallt sen, och det är inte såna där små bananflugor utan stora grönsvarta jävlar, som snabbt blir slöa och sen dör som... ja som flugor. Häromkvällen fick M spelet och for runt i köket hela kvällen och diskade, städade, lagade mat och slog ihjäl flugor, allt medan han visslade och sjöng på ett osedvanligt aggressivt sätt. Jag höll mig borta och låtsades helt försjunken i mina kursböcker, allt för att slippa delta. Våga vägra vara huslig.

Men igår då, när jag skulle ha pluggat, så slog Husmodersanden klorna i mig, och jag planterade ut skott som stått i vattenglas i köket (antagligen flugornas boning), tog hand om sopsorteringen, städade på balkongen (förberedde växterna för vintern, hur präktigt är inte det?) och rensade i min garderob. Vek mina kläder nästan lika prydligt som M (han är mästaren, när han viker ser det ut att komma direkt från fabriken) och rensade bort allt urtvättat, allt slitet, allt fläckigt, alla de där plaggen som man aldrig har använt men som man inte kunnat göra sig av med eftersom de just är oanvända. Det blev inte mycket kvar. Mycket luftig garderob. Gjorde mig mycket inspirerad att köpa nytt, och det ska jag göra idag. Jag är på jakt efter ett par bastanta och slitna mc-kängor i retrostil (nån som har nåt tips?), och en strikt och androgyn vinterrock, med kul krage och gärna i nåt slags enfärgat tweedmaterial. www.allsaints.com är min nya guru. Och ja, nu jävlar modebloggar jag.

Inga kommentarer: