måndag 15 juni 2009

Varje sommar

Har sjukt gott om tid på jobbet så snor därför Vendettors eminenta idé att lista vad som hände varje sommar från tio år tillbaka (fast hon specificerade det till juni, sånt minne har inte jag). Go narcissism, go!

1999
Åkte på min första kompissemester med två galna enäggstvillingar till Isle of Wight. Hånglade med brittiska pojkar som trodde att Swedish birds var guds gåva till England. Efter ett tag trodde antagligen vi det också. Vi var 17.

2000
Åkte tillbaka till Isle of Wight med min bästis och jobbade på ett hotell. Vi söp, kedjerökte, hade sex med brittiska pojkar (hångel var sååå -99), tatuerade oss och spelade en del tennis.

2001
Tog studenten och flydde landet. Skulle ha åkt till Amsterdam men hamnade i London eftersom en tjej jag hade nån slags crush på ringde och sa att jag skulle komma. Brände alla mina besparingar på en sommar. Söp, kedjerökte och hade sex med brittiska pojkar, så ingen direkt utveckling där.

2002
Lämnade London, sönderfestad och slutkörd. Åkte till en liten fransk kuststad där jag till en början kände mig helt förvirrad och borttappad mitt i all lugn och stillsam idyll. Kunde inte språket och visste inte riktigt vad jag gjorde där.

2003
Fortfarande i Frankrike, solbränd och glad. Hade blivit upptagen i ett gäng bestånde av några flamsiga och solbrända surfargrabbar, varav en var min. Saknade dock mina rötter och ifrågasatte min bisexualitet. Åkte hem till Sverige.

2004
Var tillsammans med Amasonen. Åkte till Torquay över sommaren, hälsade på en väldigt gravid kompis och arbetade på ett av de ålderdomshem hennes familj ägde. Fick en alltför påträngande insyn i den äckliga tillvaron som är Brittisk Överklass och hade ångest och extrem pollenallergi hela sommaren. Ville bara hem.

2005
Blev sambo med Fransyskan. Jobbade som städare och spelade där emellan väldigt mycket x-box. Levde det ansvarslösa studentlivet. Åkte till Frankrike och träffade hennes familj som tvingade oss båda att stanna i garderoben. Jag var hennes "svenska kompis".

2006
Dåligt år. Hade börjat på kontoret där jag är nu, och jobbade mycket övertid. Hade ett kort, intensivt och något destruktivt förhållande som jag till slut fick dra mig ur. Känns som om det regnade mycket den sommaren, men jag vet inte.

2007
Var tillsammans med Mössan. När det tog slut njöt jag i fulla drag av att vara singel, av att bo mitt på Möllan, av att kunna komma och gå som jag ville på jobbet, av att gå ut och supa min dyngrak, av att förlora mig själv i målandet. Lyssnade på samtliga sommarpratare.

2008
Var tillsammans med M, delade lägenhet med Amasonen. Var intensivt nykär och började släppa på hjärngreppet om min lesbiska identitet. Gled runt. Badade mycket. Åkte till Island och kände lite som att den ön var mitt ursprung.

2009
Sambo med M, harmonisk och tillbakalutad. Inplanerad resa till Björkliden där grottklättring ska bedrivas. Tänker måla mycket, jobba lagom, och förhoppningsvis åka en sväng till Frankrike. Inser själv att jag börjar bli förbannat städad.

Ja herregud. Det här med tillbakablickar. Jag rekommenderar det varmt, det finns nåt tillfredsställande med att spalta upp ens privata historia så här. Gott så.

Inga kommentarer: