måndag 28 januari 2008

Bild med eller utan text?

Jag jobbar just nu på min portfolio. Fotar, retuscherar, bråkar med ljus, klipper, klistrar. Hade jag varit lite mer insatt i programmen jag använder hade det antagligen tagit hälften så lång tid som det gör nu, men som vanligt improviserar jag vilt och löser resten med många väl valda och konstruktiva svärord. Och jag undrar, vad är egentligen bäst? En portfolio som visar rakt upp och ner vad man pysslar med, och så kontaktinfo, eller en portfolio där man beskriver bakgrunden till varje motiv? En kort text där man kanske nämner influenser och tema? Eller är det att pracka på betraktaren en färdig tolkning? Än så länge har jag ingen text alls, men det känns så torrt och opersonligt... Jag behöver helt enkelt feedback. Vad tycker ni?

4 kommentarer:

ajja sa...

Någon slags liten text vore passande. Men inget som gör att man inte får tolka själv. Och det kan ju variera från bild till bild.

Rim sa...

Haha, jag läste "eller en kort text där man nämner influensa och tema". Jag är helt oinsatt i hur en bra portfolio ser ut, men jag hade blivit överlycklig om ett konstverk kom med beskrivningen: "Den här målade jag när jag hade influensa."

Femininum sa...

Kan man inte ha det sådär finstilt och uppochner, som svaren på gåtorna i KP när man var liten, så att tittaren själv kan avgöra?

Constantin: sa...

Tack för tipsen, jag tar till mig allihop! (till och med den om influensan, det kan gå att använda!)