onsdag 16 januari 2008

Dags för sagostund

Det händer inget smaskigt. Jag pluggar, jobbar, går till kiropraktorn. That's it, pommes frittes. Det finns, som sagt, inget utrymme för smask. (dask?)

Därför ska jag berätta om något helt annat, en gammal historia om när jag var ung. Den saknar poäng. Vi kan låtsas att det är ett stildrag.

Jag var 19, och världen var mitt ostron. Jag tolkade det som att jag skulle supa mig full så ofta jag kunde och ha sex med så många jag orkade. Det var en väldigt, öhm, spirituell tid. Jag bodde i London, och min närmaste bög (och kombo) jobbade på Kungliga Operan. En av hans kollegor var en helt förtjusande italienska som jag för mitt liv inte kan minnas namnet på. Vi kallar henne Roma, for obvious reasons. Hon var jämngammal med mig, var kort och kurvig och hade stora mörka ögon inramade av tjock kajal och väldigt långt mörkt hår som studsade när hon gick. Ett gnistrande leende, som jag insåg gnistrade allt oftare i min närhet. Roma var enligt bögen bi-curious, och jag var ju inne i nån slags pansexuell fas och tyckte att det var groovy. Till historien hör att Roma hade en mycket intensiv crush på bögen, och jag anar att han presenterade oss för varandra för att helt enkelt bli av med henne. Vi träffades ute några gånger, men hon spelade svårfångad och eftersom jag vid den tiden hade samma attention span som en bananfluga så slutade kvällarna alltid med att jag hade gått hem med någon främling och Roma tjatade till sig ett fyllehångel med bögen. Vi var ett tjusigt sällskap.

Så kom julfesten. Vi hade laddat upp med sprit av alla sorter, svensk julmat på alla ytor, och girlander i trädgården. Huset var fullt. Jag hade haft en intensiv och, konstigt nog med tanke på mitt allmänna sinnestillstånd, djupgående romans med en äldre man som hette Neil, en karatekickande bankman med en förkärlek för allt kinesiskt. Han hade tyvärr gått in i väggen och hade sen två veckor tillbaka hällt i sig Prozac tills han var så paranoid att han inte kunde ta sig ut ur huset. Vi insåg båda att vår timing var usel, men jag ville inte riktigt säga det högt än. Han skulle komma till festen, men ringde och förklarade att han hade kommit till tunnelbanestationen, sen hade han vänt och gått hem igen. Vi sa inget, det var enklare så. Så vi la på, och så återgick jag till festen. Musiken var på full volym och en av mina kombos hade redan dansat omkull halva möblemanget i vardagsrummet. I köket möttes jag av vackra Roma, med en urringning som fick mig att stirra och med ett glas i varje hand.
"You need to drink more", sa hon med sin vackra brytning och gav mig ett glas och en blinkning.
Jag hällde i mig drinken, och i nästa stund satte hon sig bestämt på en stol, drog mig till sig tills jag satt gränsle i hennes knä, tog ett stadigt tag om min nacke och kysste mig hårt. Jag stretade inte emot, och sen kunde jag bara andas genom näsan väldigt länge. Flera timmar senare var det gryning, gästerna hade gått, det var tyst, och vi som bodde ihop satt ute i trädgården och summerade kvällen. Bögen tittade strängt på mig och sa:
"Bli inte kär i Roma. Det enda hon tjatar om är att hon vill ha barn. Med en stark man."
En annan kombo sa:
"Hon är från Italien, det är i hennes blod. Katoliker vet du."
Jag skrattade åt dem, jag hade ju redan Neil och det skulle reda ut sig för vi var ju så in i helvete bra ihop, men Roma var definitivt lesbisk, det VISSTE jag, med all säkerhet. Hon hade bara inte insett det än, men jag kunde ju absolut tänka mig att hjälpa till.

Hur slutade då min poänglösa historia? Jo, jag och Neil gjorde slut dagen därpå, i samförstånd. Han flyttade så småningom till Kina och gifte sig med en kinesiska, så vitt jag vet. Roma och jag sprang in i varandra några gånger och gav varandra lustfyllda blickar, men mer blev det aldrig. Hon försökte få den stackars bögen i säng några gånger. Två månader efter julfesten flyttade hon hem till Venedig, för att slå sig ner med sin ex-pojkvän. Sist jag hörde hade de precis fått sitt andra barn. Och jag har fortfarande hemskt dålig gaydar.

Snipp snapp snut, så var sagan slut.

4 kommentarer:

Dummie sa...

Min gaydar får kortslutning om det promenerar förbi en tjusig kvinna. Eller den bryr sig liksom inte. Har alltid fallit i högre grad för heterosexuella, onåbara figurer som jag aldrig haft en chans att få kyssa gränsle över en stol, så var glad! =D
Fin historia. Jag vill också berätta om nåt minne! Ska det snart.

ajja sa...

DEt spelar ingen roll!! *gestikulerar med armarna i luften mot taket* HUR mycket du än ger oss andra historier kommer vi fortf sitta här som vid en landslagsfotbollsmatch och vänta på "målet" så att vi kan ställa oss upp och skrika ut vad det nu är vi väljer att gorma!

Bara så du vet.

Hejhopp sa...

ÅH, vilket underbart inlägg! Vilket UNDERBART inlägg! Lyckokänslor! Jag skrattar och ler och slår mig för pannan när jag läser. :) Bravo, Constantin!

Constantin: sa...

dummie: Det är konstigt, för jag spanar nästan aldrig in de heterosexuella onåbara. Förutom de gånger jag tror att de är homo...

ajja: Det här kommer sluta med att jag känner mig tvingad att provocera fram något bara för att kunna göra bloggarna nöjda. Och det kommer vara tragiskt. Mycket tragiskt.

Blomma: TACK. :D