söndag 20 januari 2008

För en kväll

Igår rullade jag mig i det heterosexuella nattlivet. Jag följde storögt mina vänners jakt på gratis öl, lyssnade när de smickrade stackars gängliga emokillar för att sedan vända ryggen till så fort ölen var säkrad, skrattade åt hur det kastades med skogsråhåret och viftades med urringningar för att få några usla cigg. Jag hade glömt allt det där. Jag blev uppvaktad av en senig övervintrad rockare i pannband av läder och med armar täckta av grönsuddiga tatueringar, och kände mig oväntat uppåt. Det var nåt väldigt befriande med att för en kväll ta ett steg ut ur homoträsket, kretsarna som visar sig vara snävare varje gång man tittar dit, faktiskt skönt att inte känna tillhörighet. Att stå helt utanför sin bubbla utan att ha tagit steget in i någon annan. Att bara slappna av och armbåga sig fram på dansgolvet som är täckt av krossat glas, till tonerna av Depeche Mode.


Kate Nash

Inga kommentarer: