fredag 13 maj 2011

Fantastiska barn

Det finns hopp för kommande generationer! I dag hamnade jag i en hög med fyra-femåringar. De lekte med några actiongubbar i plast. Vi pratade lite om vad de olika figurerna var för något, och jag ser en liten tjej rynka pannan fundersamt. Sen frågar hon lite irriterat:
"Varför finns det inga tjejer som är superhjältar?"
En annan tjej svarar snabbt:
"Joho det finns det! Jag vet en som heter Storm!"
"Ja just det", säger jag, "hon är häftig. Och så finns det ju Phoenix."
"Ja hon är starkast av alla, hon kan lyfta bilar med ögonen!", utbrister en liten kille som är så imponerad att hans ögon blir nästan klotrunda när han tänker på det.
"Precis. Vilka finns det mer?", frågar jag pedagogiskt.

Vi kom på några stycken till, men fastnade lite i funderingar kring "Hulkentjejen" som en kille föreslog. Hon var ju egentligen ingen superhjälte, men det var ju väldigt viktigt att hon fanns där och lugnade Hulken när han blev för arg, för han hade ju sönder så mycket saker. Sen funderade vi på om Pippi är en superhjälte eller inte och det kom vi fram till att hon är, för hon kan ju lyfta sin häst med fötterna när hon går på händer. Klassiskt superhjältedrag. Vi enades också om att de kvinnliga superhjältarna är alldeles för få, och det är ju dumt. Jag såg deras genusstjärnor lysa klart. Lysa klart klart klart, lysa klaaaart. Det jag gillar allra mest var att det inte var någon vuxen som initierade diskussionsämnet, utan barnen själva. De kan inte snyta sig själva, men de kan reflektera kring genus. Det är så jävla fint.

Inga kommentarer: