söndag 15 maj 2011

Enkelspårig

Vi går in på uppfödarens blogg flera gånger varje dag för att se om hon har lagt upp några nya bilder, men icke. Dör av nyfikenhet. Vill gärna att det ska bli juli nu, samtidigt som vi nog kan vänta lite till så vi hinner få allt i ordning. En av mina dykedudes tyckte att jag överdrev med min vilja att förbereda och kanske framför allt läsa in mig, jag har ju trots allt haft hund förut och "en valp är väl inte brain science, det är väl bara att lita till sin instinkt", men jag köper inte det. En valp är inte detsamma som en vuxen hund, och jag förstår inte varför uppfostran av hundar skulle vara instinktivt för oss? Skulle jag köpa en strutsunge så skulle väl ingen ifrågasätta att jag läste in mig innan, så varför skulle valpar vara annorlunda? För att de är vanligare?

Just nu sträckläser jag "How To Raise the Perfect Dog" av Cesar Millan. Jag skiter i hypen, jag tycker Cesars tänk är så enkelt och logiskt och naturligt, vilket jag älskar, och boken är precis allt det. Den är dessutom kul läsning, och det går snabbt att ta sig igenom den. Hundpsykologi är så jävla intressant! Rekommenderar den starkt till alla som funderar på att köpa valp.


Inga kommentarer: