tisdag 15 februari 2011

Amerikaner amerikaner

Jag raggar vänner till min månad i San Francisco. Och ibland är labels ett bra sätt att hitta folk som är mer troliga att dela ens åsikter än andra, så jag raggar queers. Än så länge har jag stämt träff med två flator (den ena snygg och yngre än jag, den andra vig och äldre än jag) och ett transsexuellt par som gillar cyberpunk. Säga vad man vill om amerikaner, men de är verkligen lätta att få kontakt med, i alla fall på ett ytligt plan.

När jag bodde i Frankrike fanns där en amerikansk man som alla kallade "Fredfriend" för att han hette Fred och kallade alla för "friend", och var så påträngande social att det kändes som om han ville sälja något. En tryckande varm sommarnatt satt han och jag i timmar på en bänk i en mörk park och diskuterade religion. Han menade att när jag hade levt lika länge som han, och tänkt lika mycket på de stora frågorna som han, så skulle jag oundvikligen komma fram till att det fanns en gud. Jag kallade honom arrogant och han skrattade och sa "when in France..."

Inga kommentarer: