torsdag 15 juli 2010

Dagen B

Jag är nyförälskad i min sambo nu igen. Han är så jävla bra. Han gjorde årets födelsedag till ett smärre underverk. Den inleddes med frukost i sängen och jättefina presenter, och bara där var dagen gjord, och sedan drog vi till Kullaberg. Det är ett naturreservat på Skånes västkust med lövskog där träden täcks av vildkaprifol och höga klippor som störtar brant ner i havet. M brukar hålla klätterkurs där och är van vid området. Han ledde oss ner till en liten lagun, en skreva i berget där det bildats en stenig strand och där vattnet är kristallklart och havsbotten täckt av rundslipade stenar. Där tillbringade vi dagen med att snorkla, läsa bok, klättra och äta pastasallad och melon. M har kokat sjukt god flädersaft, så vi hade med oss några flaskor av den också. Som vanligt var det imponerande att se hur lätt M tog sig upp för klippväggarna, som en spindel. Men mitt fokus låg på snorklingen och vattnet. Lånade Ms undervattenskamera och fotade små krabbor, fiskar, sjögräs och en och annan räka. Jag blir som en unge i vatten, vägrar gå upp fastän jag skakar och är blå om läpparna. En liten stund till. Och en liten stund till. Och en till.

När solen började gå ner och allt färgades orange stannade vi till på en utkiksplats och åt upp resterna av maten, till de svaga tonerna av ett liveband som spelade nere i Mölle, samhället precis utanför reservatet. Allt omkring oss var alldeles stilla där vi satt uppkrupna på muren, vi sa inte ett ord. Bara åt och tittade ut över havet. Lyssnade på musiken och suckade förnöjt ibland. Sen åkte vi hem.

Och nu är jag alltså 28. Jag har uppnått min "egentliga ålder", den ålder som folk har gissat på mig sen jag var 19. Av den anledningen har jag inte haft åldersnoja innan, eftersom jag alltid varit yngre, jag har på nåt sätt väntat in det här året. Nu ligger jag mitt på strecket.
"Hur gammal tror du att jag är?"
"Eh... 28?"
"Ja."
Snopet, på nåt vis. Men ingen direkt noja än. Det kickar kanske in när jag fyller 29, då jag ramlar över den här osynliga gränsen. Då jag måste säga "nej jag är faktiskt ännu äldre".

Inga kommentarer: