onsdag 7 april 2010

Upp och ner, ner och upp

Våga vägra vara konsekvent. Våga vägra vara begriplig. I går var jag som en liten våt bajs. Hasade omkring och vältrade mig i melankoli. Sa nej till allt. Var som Morran. Sen blev det kväll. Då blev det bättre. Blev ilsk. Vrede är alltid fint. Kände liksom lite så här:


Nåja, kanske inte riktigt så.

Idag däremot är jag glad som en lärka, eller i alla fall någon mindre fågel. Dunkar kursare i ryggen och strosar ner på stan i mina räsersolbrillor. Köper en 30-årspresent till Amasonen som lyckas säga precis allt. Den är lyx, den är queer, den är tongue in cheek, den är personlig, den är bling, och den är inslagen på ett väldigt tjusigt sätt. Hittade den i tredje affären jag var inne i, vilket måste vara ett personligt rekord. Jag jobbar efter smash-and-grabprincipen, snabbt in, snabbt ut. I morgon är det dags för hennes överraskningsfest, och jag blir lite flåsig när jag föreställer mig hur hon öppnar mitt paket. Strålkastarljuset kommer slås på, orkestern kommer spela upp en mastig fanfar, alla kommer gråta och det kommer regna konfetti från himlen. Någon kommer bli så till sig att hon/han släpper ut ett tjog vita duvor av bara farten. Så kommer det bli, och bara tanken på det får mitt humör att hålla sig ovanför ytan. MEN, efter sol kommer regn som vi brukar säga, så jag räknar kallt med en dipp igen mot slutet på veckan. Hurra för mig. Och hurra för dig.

Inga kommentarer: