fredag 9 april 2010

One ring to rule them all

Amasonen ska bli en ärbar kvinna! Hennes tjej har friat och de ämnar att gifta sig inom ett år! När vi på restaurangen igår började prata om det så blev jag, helt utan förvarning, sjukt emotionell och var tvungen att gömma mig bakom min meny för att jag hade tårar i ögonen. Det hade jag aldrig trott om mig själv, jag är verkligen inte bruden som romantiserar idén om äktenskap, jag fantiserade aldrig om rosaskimrande bröllop när jag var liten och i vuxen ålder har jag nog haft en närmast likgiltig relation till hela grejen. Men det är lätt att teoretisera kring ett socialt fenomen, och något helt annat att lyckas distansera sig från det när det gäller två människor som man älskar. Det där med bröllop, det kan ju vara något väldigt fint också. Ett sätt att fira kärleken, en utdragen uppvaktning av varandra. Ett tillfälle att få skapa en egen högtidsdag och forma den helt efter eget tycke och smak. Bjuda sina närmaste på fest. Och sist men inte minst, förenkla en framtida inseminationsprocess. För gud vad det snackas barn i flatsvängen nu. Eller åtminstone i min. Det är väl åldern antar jag. Även de mest inbitna players, de som skramlar runt mellan famnar som om det var ett maratonlopp, de går på avdelningen för mammakläder och tindrar med ögonen. Jag med. I alla fall, struntar fullständigt i hela äktenskapsgrejen, men blir tydligen rörd till tårar av tanken på att mitt ex ska gifta sig. Börjar bli blödig. Går och ställer mig i skamvrån och skäms. Återkommer när jag har blivit lite hårdare.

3 kommentarer:

Femininum sa...

Och bara sådär, så listade jag ut vem du är. Helt fantastiskt.

Constantin: sa...

Oh really? Betyder det att jag vet vem du är? :)

Femininum sa...

Haha, nej det tror jag inte. Jag har bara hört om dig, inte träffat vad jag vet. Men lite spännande är det allt efter ehm...hur många år jag nu hängt här.