tisdag 7 februari 2012

Going girly med huvudvärk

Jag har fått mina första freebies i mitt "riktiga" yrke! Det blev en oanvändbar ryggsäck med opraktiskt mycket vaddering, ett nyckelband (sooo 2000 and late), ett block och en penna. AWESOME. Varför detta regn av oundbärliga gratisprylar, frågar man sig? Jag har varit på en endagskurs i regi av mitt fack. Jag vaknade med spränghuvudvärk som jag sedan bar med mig hela dagen, så jag hoppas inte föreläsarna tog mitt desperata masserande av skallen som någon kritik riktad mot dem. Det var himla tur att jag gick dit, inte för kursens skull, utan för att en av mina favoritkursare visade sig ha anmält sig till detta under av upplysning. Hon botade inte min värk, men lindrade min leda.

Efteråt fikade vi, och diskuterade smink. Jo det är sant. Hon berättade att hon inte kunde nåt om smink (som jag) tills hon var med i sin första stora uppsättning och insåg sina brister. Då hade hon en dragqueenvän som väldigt snällt gav henne en craschcourse, och sedan lärde hon sig resten genom att helt enkelt befinna sig en loge med en massa andra sminkande tjejer på regelbunden basis. Och nu ska hon alltså sprida sin kunskap till mig. Jag har sminkat mig på ungefär samma sätt sen högstadiet, och jag är less på det. Det som jag förut känt en viss stolthet över framstår nu mest som opraktiskt. Jag kan inget om märken, kan inget om vad jag passar i, jag famlar i ett kosmetiskt mörker. Och jag vill inte lära mig the hard way, experimentera mig fram. Det kräver ett intresse som jag saknar. Jag vill bara att nån ska säga till mig vad jag passar i, och så kör jag på det tills jag dör amen. Hon ställde gladeligen upp, men menade att en sån girly grej kommer kräva en hel del vin. Jag skriver under på det.

För övrigt har jag fortfarande spränghuvudvärk, som liksom flyttar runt till olika delar av skallen och tar sanslösa proportioner om jag nyser, så idag är jag sjukskriven. Jag tittar på Funny Face, och beundrar bröllopsklänningen som stått modell för den jag kommer att ha. Ja ni ser. Det är ingen hejd på min tjejighet.

Inga kommentarer: