onsdag 15 februari 2012

Den som åldras får öl

Jag har bara flyttat tillsammans med en sambo en gång tidigare, och det var när jag och Fransyskan flyttade till Malmö. Vi lånade en hästtransport, och vi fyllde den inte ens. Allt luktade mustigt i nån vecka efteråt, men det var gratis och vi var fattiga studenter. Vi hade nästan inga möbler och när vi kom fram köpte vi de billigaste grejerna vi kunde hitta på IKEA. Hela vår lägenhet bestod av ful obehandlad furu som man blev ledsen av att titta på. Men vi tittade inte så noga, utan fokuserade mer på hur fantastiskt det var att man kunde köpa en falafelrulle för ynka 20 spänn.

Då var jag 23. En förvuxen tonåring. Nu är jag några ynka månader från det magiska 30, och jag har sen länge förätit mig på falafel. Och mitt bohag får tyvärr inte plats i en hästtransport längre. Jag lider av materiell nedtyngdhet! Jag packar och packar och packar och det tar fanimej aldrig slut. Such much! Det är tur att vi har ett helt gäng fina vänner som kommer och hjälper oss flytta. Som tack för deras ofrånkomliga svettande (vi flyttar till en lägenhet på tredje våningen i ett hus utan hiss) så avslutar vi flyttdagen med en inflyttningsfest, right then and there, chili och öl bland kartongerna, jajamensan! Vi hittade två flak med öl i källaren. En klar fördel med att bli äldre. Inga öl hade överlevt mer än en vecka i mitt hem när jag var 23.

Inga kommentarer: