onsdag 7 december 2011

Med en enkel tulipan

I dag smög jag upp tidigt i morgonmörkret och fixade frukost på sängen till M. Inget fansy pants, utan hans vanliga flingor med banan och mjölk, och så till det ett glas proviva och en chokladtomte. Födelsedagar är inte kompletta utan frukost på sängen, så är det bara. Det är en av de viktigaste traditionerna som jag har med mig hemifrån, och den håller jag benhårt på. Den som fyller år ska bli uppvaktad så fort den vaknar. Sigge var yrvaken och lullade runt med mig i köket och lyckades med mycket möda och stort besvär sedan kravla sig upp i sängen för att ge M den födelsedagsslick i näsan som han förtjänade.

I födelsedagspresent så fick han nåt så svennigt och heteronormativt som en ny rakapparat. Han har gnölat länge om att hans är dålig och jag är trött på att se honom stå och gno sig i ansiktet med den där mojängen som är ungefär lika vass som en tvål. Att inhandla denna nya apparat, som är smart som en liten robot och antagligen kommer reproducera sig snart och ägna all sin fritid åt world domination, var en intressant upplevelse. Jag gillar att få en inblick i nya världar, och manlig rakning var helt klart en sån. Jag visste till exempel inte att många män upplever att området under hakan är ett "problemområde" för att det är svårt att komma åt och att håren där ofta växer i olika riktningar. Jag visste heller inte att det fanns ett uttryck som "kontorsfint". Som i: "en hyvel rakar mer kontorsfint". Det är sånt onödigt vetande som är i princip det enda min hjärna verkar ha någon fallenhet för, och den suger i sig det som om det vore kokain och lagrar det på ett lämpligt ställe, for future reference.

Inga kommentarer: