fredag 17 september 2010

Mot Sherwoodskogen!

Dröm: Var hemma i byn där jag kommer från. Sprang genom ett grönt sädesfält, grödan räckte mig upp till midjan. Jag bar en picknickkorg på ena armen och det låg åska i luften. Tunga mörka moln gjorde dag till skymning, och jag sprang för att hinna in under tak någonstans. Bondens traktor hade kört upp stora spår i åkern, och där kravlade daggmaskar stora som enorma boaormar. Jag stannade upp och slets mellan viljan att skydda mig från regnet och viljan att rädda maskarna, som av någon mystisk anledning hotades att drunkna i regnovädret. Jag försökte lyfta flera av dem samtidigt och liksom slänga dem över axeln, men de var slemmiga och bara gled av. Jag äcklades av hur min axel var täckt i slem, och sprang därifrån. Någonstans jamade en katt så högt att det var öronbedövande. Slut på dröm.

Ännu en helg ute i stugan, den här gången tillsammans med Amasonen och Tjejen. Amasonen har planerat all mat så vi kommer säkert äta kungligt. Jag har dessutom hört något om ostbricka och vin. Det är lite skillnad från när det bara är jag och M där, då brukar vi köra på pasta och färdigsås. Och ganska stora mängder lösgodis, som knölas ner i fickor här och var och sedan blandas med jord, spik och fickludd. I vilket fall som helst så är min älskade höst här, och jag vill bara att den här arbetsdagen ska ta slut så vi kan ta vårt pick och pack och dra till skogs igen. Elda i kakelugnen, gå i skogen och plocka svamp, sitta nere vid sjön och bara njuta av stillheten, kura ihop sig i stugan när det har blivit mörkt och spela snuskalfapet i skenet av stearinljusen. Det känns också väldigt bra att lämna valvakan åt sitt öde, jag har förtidsröstat och vill inte ytterligare göda den klump i min hals som växer varje gång jag tänker på att Alliansen antagligen sitter tryggt där de sitter och att SD kommer ta sig in i riksdagen. Distraktion tack!

Inga kommentarer: