onsdag 11 augusti 2010

Fransk musik

Camilla, du ville ha fler tips om fransk musik! So here goes.

Den franska musikindustrin är enorm, och det är inte mycket av det som lanseras utomlands. Det kan vara rätt svårt att hitta guldkornen i den ström av dålig melodramatisk kitsch och slemmig r'n'b som fransmännen verkar så förtjusta i, men de finns! Det jag själv verkligen gillar med fransk musik är det arbete som de lägger ned på sina texter, till skillnad från svenska artister som allt som oftast sjunger nåt slentrianmässigt om hjärta och smärta och nödrimmar utan att skämmas. Fransmän vårdar sin berättarkonst, och gör det med humor. Det gillar jag.

Här är några av de artister som jag har fastnat för:

Dionysos, här med Olivia Ruiz. "Song For Jedi" är sen många år en av mina favoritlåtar.


Bénabar. Superkänd, kanske framför allt för sina briljanta texter.


Caravan Palace.


Emily Loizeau.


Tryo.


Mathieu Chedid, eller "M" som han också kallas. Ser ut som en seriefigur. Bara det liksom.


Keren Ann. Sjunger även på engelska!


Camille. Det här var den enda videon jag lyckades bädda in, det finns andra som är bättre.


Ytterligare tips: Anaïs, La Rue Kétanou, Sanseverino, Thomas Dutronc, Jeanne Cherhal.

Hoppas du hittar nåt du gillar!

1 kommentar:

camilla sa...

oh thank u darling! blir ngt att se fram emot när man kommer hem :)