lördag 12 december 2009

it's not a habit it's cool I feel alive

En gång i tiden bodde jag tillsammans med ett Xbox 360. Det ägdes av Fransyskan, och jag älskade/hatade det. Under en period då jag "skrev min C-uppsats" och hon "var utbytesstudent" så spenderade vi nästan hela vår vakna tid framför TV:n. Vi beställde hem mat men ville knappt trycka på paus för att gå och betala när de knackade på dörren. Vi duschade tillsammans, inte bara för att det var trevligt, utan även för att spara tid. Jag överdriver lite, ibland var vi faktiskt utanför huset. Jag har något svagt minne av att vi gick och drack öl med några kompisar en gång. Men oftast spelade vi spel. Min favorit var ett äventyrsspel som jag för mitt liv inte kan komma ihåg namnet på, men det var mycket fantasy, karate och asiatisk mytologi. Jag sögs in i det och älskade det. Grafiken, storyn, karaktärerna, spänningen. Efter ett tag slet jag mig dock loss på från skärmen och gav mig ut i verkligheten, medan min kära flickvän glatt stannade kvar. Jag insåg att tv-spel gjorde mig till en rätt oattraktiv människa, en slags snigel som aldrig gjorde något konstruktivt med sin tid. Jag började se min flickvän med andra ögon. Och det var nog början på slutet för oss. Vi gjorde slut, flyttade isär, och jag har inte varit i närheten av varken dataspel eller tv-spel sen dess. När ämnet har dykt upp har jag alltid bestämt sagt att nej, jag tycker det är FÖR roligt, det tar över hela mitt liv och jag får ingenting gjort. Jag är som en nykter alkoholist, jag måste hålla mig borta från det för all framtid.

Men nu håller jag kanske möjligtvis på att ladda ner ett litet spel.

2 kommentarer:

mizaru sa...

Har lite samma problem... Så ett tips: vad du än gör, börja inte med WoW! ;)

Vad är det för spel du laddar ner?

Constantin: sa...

Exakt vad jag har tänkt, jag håller mig på replängds avstånd från WoW... :)

Det är lite pinsamt, men jag laddar ner Sims 3. Det får inte vara ett spel som är för spännande. Och skaffar man sig bara några fina cheat så blir Sims lite som att lägga pussel.