måndag 30 mars 2009

Spegel spegel

Klockan är sju, jag sitter fortfarande kvar på jobbet. Kan egentligen inte jobba mer eftersom allt kvarstående jobb kräver kollegor. På sina platser. Närvarande. I rummet. Så i väntan på M stirrar jag ut genom fönstret. Utsikten från jobbet är najs, vi sitter högt upp så man ser långt, och så är det industriellt och stadsmiljö om vartannat och så en del båtar. Solen står allt lägre och jag tänker på min självbild. Kanske en något självcentrerad tankegång, men inte särskilt kul. Det har liksom hänt nåt med den... självbilden. Jag tror inte samboskapet är nyttigt för mitt ego, det verkar krympa. Jag har börjat se så mycket skavanker. Jag vill inte vara en sån som behöver speglas av andra, få uppskattning utifrån för att kunna uppskatta mig själv. Jag tänker att jag inte är sån, men jag vet inte just nu. M ger mig uppskattning hela tiden, men det verkar inte påverka min självkänsla ett dugg. Måste det till en främling på fyllan för att jag ska känna mig cool, intressant och het?

3 kommentarer:

Sannan sa...

Det där drabbas jag också av arje gång jag är i ett förhållande. Jag förminskar mig själv på något sätt och blir mer beroende av den andra människan än vad jag vill.
Jag har funderat om det är nåt typiskt kvinnligt eller om det bara är i förhållande med män. Om det ligger något genusrelaterat i vårt sociala arv.
Spelar ingen roll hur mycket bekräftelse vi får från den vi har en relation med, efter ett tag slutar det bita på en. Man söker utomstående bekräftelse, ungefär som när man var liten och att det inte spelar någon roll att mamma säger att man är sötast.

Jag har ännu inget bra svar på det hela, jag vet bara att jag fortsätter att göra slut med karlar då jag känner mig förminskad och beroende.

Jag tycker du är både cool och intressant, het är du säkert också :D

Dummie sa...

Är det måntro en grej som kommer med åldern? Själv trodde jag att man skulle bli mer och mer säker ju äldre man blev, men i mitt fall så känns det ibland tvärtom, att man utvecklas baklänges och blir mindre och mindre säker på saker.

Constantin: sa...

Mycket tänkvärda poänger, båda två! (framför allt det där om att jag är cool och intressant och antagligen het)

Grubblandet fortsätter.