måndag 15 februari 2010

Utomlandet

Jag är sjukt uttråkad / uttråkat sjuk. Hasar omkring med fnasig och röd näsa, öppnar och stänger skåp och bläddrar i förbigående i min kurslitteratur. Funderar på framtiden. Jag har fått en push i ryggen av institutionen att skriva mitt exjobb utomlands, och jag har tänt på idén. Det handlar om 3-4 månader i USA, för det blir USA då de, trots allt, är främst inom området. Inget etablerat samarbete finns, så det handlar i så fall om att leta reda på ett forskningsteam där jag skulle vilja ingå, och sen med universitetets hjälp börja smöra. Men det gäller då att man får skriva om ett ämne som intresserar. Att komma utomlands är så klart kul, men det är ingen drivkraft för mig. Jag har läst och jobbat utomlands förut, och jag kan tänka mig att det är ett större sug för de som inte har gjort det än. Nej, för mig handlar det mer om att jag behöver peppa mig själv. Djupdyka i den delen av yrket som jag gillar, och få ut så mycket som möjligt av det. Få snöa in ordentligt. Men också om att få en internationell vinkel, på både utbildning och CV. Det som är extra kul är att de främsta inom området jag vill jobba med är verksamma i San Francisco, och inte fan skulle jag tacka nej till några månader i världen gaymecca! Strosa regnbågsgatan fram, rubbing shoulders with the finest. Kings and queens and criminal queers... Jo, det hade varit fint det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som alltid läser och sällan kommenterar är ju sjukt nyfiken på vad det är du pysslar med egentligen. Och vad ska du skriva ex-jobb om? Annars lät det onekligen roligare med ett par månader i USA än att gå hemma och sjuk-skrota...

Constantin: sa...

Hej Mollya! Jag är lite hemlig och säger bara att jag läser något inom medicin... *s* Och eftersom jag är så hemlig så berättar jag inte vad exjobbet i så fall skulle handla om heller. Och det är alltså inte BARA för att jag själv inte har någon som helst aning. :)