torsdag 26 juli 2012

Ute på landet

Det är ju en fin liten tradition vi har, att vi har öppet hus i stugan en vecka varje sommar. Det här blev fjärde året i rad, och kanske den mest lyckade. Jag borde ha tagit några bilder av vår Pripps Blå-tillvaro, men jag gillar ju inte att fota så jag lät bli. Förra året jobbade och slet vi lite för mycket, men i år blev det lagom doser av allt. Mycket häng med fina vänner, en hel del gin & tonic, inte för mycket mygg, en jävla massa bad, och väldigt mycket god mat som jag inte behövde laga. Jag satte panel på väggarna i hallen och det blev sjukt snazzy om jag får säga det själv. M köpte virke till att bygga verandan men det hann vi inte. Däremot hann vi shoppa, vilket är värt ett eget stycke så här kommer det:

Stugan ligger utanför en liten liten håla, som dock är centralort i området. I hålan finns ca fem klädbutiker, och de ligger alla utmed en gata. GATAN, kan vi säga, eftersom det egentligen bara finns en gata. Tänk en sån där liten by i vilda västern, med tumble weeds som kommer rullandes. Fast utan saloon. Det är rätt otippat, men stället har sjukt bra shopping! Snart är halva min garderob inköpt i denna lilla avkrok.
  1. Det går snabbt. Det tar ca 30 minuter, sen har man "gjort stan".
  2. De har alltid rea. Jag vet inte hur det går till.
  3. Det är aldrig urplockat. Min gissning är att urinvånarna har en annan smak än jag, för jag hittar alltid nåt jag gillar, och i min storlek dessutom (som är ganska standard).
Det sista vi gjorde innan vi skulle lämna stugan var att simma långt långt ut i sjön. Kvällssolen gav allt ett varmt gult ljus, sjön låg alldeles spegelblank, vattnet var lent och vid skogskanten stod en skitig och trött Sigge som undrade om vi inte skulle vända tillbaka snart. Men det gjorde vi inte, vi bara simmade vidare, ut bland öarna och kobbarna. Långsamma lugna simtag, ibland på rygg, ibland på mage. Egentligen är vi där fortfarande, i vattnet vid klippan vid bokskogen vid stugan. Vi åkte aldrig hem.

Inga kommentarer: