torsdag 8 januari 2009

Skibum

Sitter i skrivande stund i en vacker timmerstuga uppe i fjällen, mör i kroppen och rosig om kind efter intensivt skidåkande och bastande. Jag sitter uppkrupen i soffan med en whiskey, några sitter vid köksbordet och spelar spel, någon sitter i en fåtölj och läser, någon är ute med en hund och några står och lagar mat. Vi är ganska många, vänner och M:s mamma. Stugan ligger praktiskt taget mitt i backen, det är bara att hoppa i skidorna utanför dörren och en minut senare är man vid liften. Det snöar nästan jämt, och imorse var jag och M först upp i backen. Nypistat, och över allting låg ett 10 cm tjockt täcke av pudersnö. Jag fnissade hysteriskt hela vägen ner.

Tre observationer:
  1. Alla snowboardbrudar ser ut som flator. En blir gla' i själen.
  2. Ett år sen var halva min skalle snaggad. Nu har jag så långt hår att jag kan fläta det. Mina döda celler trycker sig ut från min skalle som ogräs.
  3. Jag tror jag har lite svårt för M:s mamma. Vilket är typiskt, för jag har aldrig varit särskilt förtjust i mina partners föräldrar. Men jag har inte åkt på skidsemester med dem. Hon trampar på mina nerver.

Inga kommentarer: