måndag 29 december 2008

Uppklädda dagar

Igår var jag med M på släktmiddag någonstans bland akademikervillorna i Lund. M hade klätt sin slanka gestalt i kostymbyxor med pressveck, väst och skjorta med uppkavlade ärmar, allt i äkta retrostil. Han var clutch, in the flesh. Och mina köttsliga lustar gick bärsärk. Det här är ingen modeblogg så mina kläder är icke av intresse, det räcker att nämna att vi matchade varandra ypperligt. Det var första gången jag träffade den sidan av M:s släkt, och de visade sig vara väldigt sympatiska, trots all sin övremedelklassiga prydlighet. I do so love to hear all about your newly installed golvvärme. Närå. De tog emot mig med öppna armar och jag hamnade i så många intressanta samtal att jag knappt la märke till vad maten smakade. När jag refererade till kvinnliga ex såg jag hur det glittrade till i deras ögon, heterosexuella småbarnsföräldrar är så svältfödda på spänning att en avvikande sexualitet (om än för närvarande icke utövad) räcker för att öka deras puls. Det är inte svårt att vara okonventionell i dessa kretsar, inte bara vad gäller sexualitet, och man finner sig själv så välkomnad att man knappt vet om man får gå hem. Jag är och förblir en stillsam clown.

Mitt förra nyår såg ut precis så här:
"Vid tolvslaget stod jag ute på gatan med den lilla champagneflaskan i ena handen, ett tomtebloss i andra, och syrran precis bredvid, hojtandes "Lions and tigers and bears, oh my!" om och om igen. Det var fyrverkerier överallt, folk som skålade i plastglas och små konstnärspojkar som försökte röka cigarill. Det var en bra början."

Det här nyåret kommer antagligen bli lite mer stillsamt och kännas lite mindre ensamt. Sådär ensamt som det kan vara mitt i en folksamling. I år drar jag med M till en liten kuststad, där vi ska trycka i oss en svulstig och dyr nyårssupé, uppklädda till tänderna. Sen sover vi på ett opersonligt motell, och vaknar morgonen därpå för att sömnigt intaga en hiskeligt stor hotellfrukost. Jag tror det blir en hit.

Gott nytt år!

Inga kommentarer: