tisdag 21 augusti 2012

Sexualundervisning

Läste en artikel på DN som fick mig att minnas. Jag ska inte säga att mitt minne av skolans sexualundervisning är kristallklart. Men jag minns detta: Den kom alldeles för sent. En nervös kuf till biologilärare satt och drog i en kondom med skakiga händer tills den for iväg och landade i andra änden av rummet. De visade en animerad film om hur barn blir till. Någon pratade med oss om att man kan känna "nya pirriga känslor bubbla i kroppen", och att det var fullt normalt. Allt det här fick vi på högstadiet. Och det var flera år för sent, precis som de säger i artikeln. Vissa av oss var inte ens oskulder längre. Tack vi visste precis hur barn blir till. Vi visste vad det innebar att vara kåt. En av mina killkompisar hade hela ryggsäcken full med kondomer. Vid det laget hade vi behövt prata om helt andra saker. Som att man får säga nej. Även om man är kille. Att det finns 70 miljoner sätt att vara tjej/kille på. Vad porr är och hur man kan förhålla sig till det. ALLT inom hbtq, men inte som ett besök på zoo, inget det-kan-vara-vem-som-helst-snack, utan utifrån tanken att det är en del av att vara människa. Jag hade också velat att vi hade pratat, på riktigt, om monogami. Mitt tonårsjag hade mått bra av att fått vidga sina vyer där, och inte bara höra talas om polyamorösa som knasiga hippies. Ja det finns hur mycket som helst som högstadieelever skulle må bra av att få snacka om. Vad ägg och sperma gör med varandra är inte en av dem.

Inga kommentarer: