onsdag 3 oktober 2012

Inskrivning

Tredje dagen med spränghuvudvärk. I dag tog jag paracetamol. Normalt sett har jag inga bekymmer med att stoppa i mig piller, men just nu känns alla kemikalier läskiga. Hade lika gärna kunnat låta bli, de verkar inte ha någon effekt. Mår som ett as och borde antagligen inte vara på jobbet. I går morse la jag min första gravidspya. Bättre start på dagens finns inte! Sen gick jag och M till vår nya barnmorska, och möttes av Harmonistugan från Himlen. Till att börja med är vår barnmorska både skittrevlig och apsnygg, och det är ju två avgörande egenskaper. För det andra är det jättefina lokaler, som får en att vilja ta av sig skorna, bädda ner sig i en soffa, beställa in en chai latte och läsa en god bok (jag tänker Anaïs Nin). För det tredje så kan de med lätthet erbjuda allting som vår förra barnmorska inte hade möjlighet till. Och det skaver i mitt vänstervridna hjärta att det är så, att bara de privata mottagningarna har möjlighet att ge fullgod vård. Det är nåt väldigt obehagligt amerikanskt över det. Men nu är det som det är, och vi väntar vårt första barn och behöver trygghet. Och det här kändes tusen gånger bättre. So be it.

2 kommentarer:

Mrs Oikari sa...

Gravid med Kato gick vi första tiden på ett shabby sjukhus i Filippinerna. Men vi fick göra UL varje månad från vecka 6 till v30 typ. Plus för det.

När vi kom till Sverige gick vi privat! Precis så där mysigt som du beskriver det. Så tryggt och lugnande. Värt varenda öre.

Constantin: sa...

UL varje månad, vilken lyx! Här går man och väntar på vecka 18...

Det galna är ju dessutom att de har avtal med landstinget, så det är precis lika gratis som hos en vanlig barnmorska. Men ändå. Privat liksom. Hm.